Login Hasło
Tylko najświeższe wiadomości
Wiadomości » Rzeszów »

Akcja "Znicz", czyli weź.... pożyczkę. "To nieetyczne"

Akcja "Znicz", czyli weź.... pożyczkę. "To nieetyczne"

Z czym ci się kojarzy akcja "Znicz"? Z policyjną akcją w okresie Wszystkich Świętych, korkami na drogach? Dla jednej z firm zupełnie z czymś innym. Z czym? Udzielaniem... pożyczek. - To nieetyczne! - oceniają agencje reklamowe i psychologowie.
- Nie, nie, nie. Akcja Znicz nie jest tylko dla nas zarezerwowana, ale podejrzewam, że większości ludziom kojarzy się z naszą akcją, która co roku jest związana z zapewnieniem bezpieczeństwa osób odwiedzających cmentarze. Ale nazwa nie jest przez nas zastrzeżona - nie pozostawia złudzeń Paweł Międlar z podkarpackiej policji.

Pytamy Dariusza Błahuta z warszawskiej agencji reklamowej "E-Mouse", której klientami jest m.in. hotel Marriott i Instytut Problemów Ochrony Zdrowia w Warszawie, z czym jemu kojarzy się "Akcja Znicz". - Tylko i wyłącznie z utrudnionym poruszaniem się po mieście i trudnościami z parkowaniem pod cmentarzami - odpowiada bez wahania.

- Mnie z policyjną akcją - mówi Henryk Pietrzak, psycholog społeczny.

Podobne skojarzenia ma także Piotr Mazurkiewicz z agencji reklamowej "Brave Brain" w Krakowa.

Od kilku dni na rzeszowskich słupach ogłoszeniowych i w okolicach wiszą świeżutkie reklamy firmy Kredyty Chwilówki. Informacje o ofercie udzielania pożyczek przesłania wielki napis "Akcja Znicz". Obaj słowa zajmują jedną trzecią reklamy, słowo "Znicz" najbardziej bije po oczach. Jest jeszcze jeden element na reklamie związany z Wszystkimi Świętymi. To duża paląca się świeczka.

Co to ma wspólnego z udzielaniem pożyczek? Dzwonię do rzeszowskiego biura firmy. - Nie jestem upoważniona do rozmowy - słyszę w słuchawce.

Próbuję się skontaktować bezpośrednio z szefową tyskiej firmy Anną Gorzawską. Jej komórka milczy. Dzwonię do działu marketingu. Piotr Podsiadły odsyła mnie do kierownika regionalnego ich firmy w Rzeszowie Pawła Maciechowskiego.

Maciechowski: - Nie wiem, kto był autorem tego hasła.

O tym, dlaczego podparli się akcją "Znicz" w reklamach Maciechowski nie chce mówić. - Nie mam upoważnienia swoich przełożonych - oświadcza.

O reklamie firmy pożyczkowej chętnie za to mówią ludzie ze wspomnianych agencji reklamowych. - Ta reklama jak najbardziej zniechęca. Abstrahując od powodu nawiązania do akcji "Znicz", samo użycie świeczki czy wyrażenia "Akcja Znicz" przynosi na myśl smutne skojarzenia. Czas nostalgii, czy wspomnień o zmarłych osobach nie sprzyja podejmowaniu decyzji o pożyczce - ocenia Dariusz Błahuta z "E-Mouse".

- Przekaz jest niesmaczny. Sugeruje: "Jesteśmy twoim ostatnim światełkiem zanim wkroczysz

do tunelu bankructwa". Reklama nie zachęca, wręcz zraża. Skojarzenia to schyłek życia, bankructwo, depresja - dodaje Piotr Mazurkiewicz z "Brave Brain".

Reklama gra na emocjach, ale czy będzie efektywna. - Większość ludzi w tym okresie będzie szukać informacji o utrudnieniach na cmentarzach, więc będą patrzyli na plakat z nadzieją, że tam znajdą szczegółowe informacje. Niestety, zwrócenie uwagi na plakat niczego nie gwarantuje, a w tym przypadku po bliższym zapoznaniu się z treścią będzie zniechęcać.

- Zaproponowalibyście swojemu klientowi takie hasło?

- Nigdy!!! Są subtelniejsze i dużo lepsze sposoby na zwracanie uwagi w reklamie - twierdzi Dariusz Błahut.

Henryk Pietrzak, psycholog społeczny, nie ma wątpliwości: - Hasło jest manipulacją, nie podaje rzetelnej informacji.

Dla Gazety

Piotr Łysiak, prezes polskiego oddziału Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy

Tego raczej nie może nazwać reklamą, bardziej ogłoszeniem. Ale oczywiście treść jest nadużyciem, która powinna zniechęcać. Ona przynosi nam wstyd. Nie ma nic wspólnego z komunikacją. W 2004 r. ok. 40 proc. Polaków mówiło, że reklamy w Polsce są głupie, kłamią i niewiele się od siebie różnią. A teraz ta liczba wzrosła do 70. Reklama ma przecież rolę opiniotwórczą, kulturotwórczą i społeczną. Ma nie kłamać, ma być etyczna, ma coś ludziom dać, a nie zabierać. Jeżeli wkraczamy w przestrzeń miejską, to powinniśmy mieć na tyle poczucia przyzwoitości, by wnosić jakąś wartość. By ludzi coś rozbawiło, powiedziało im coś ciekawego, pokazało coś, czego wcześniej nie widzieli.


Źródło: Gazeta Wyborcza Rzeszów
http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34962,10476588,Akcja__Znicz___czyli_wez_____pozyczke___To_nieetyczne_.html
Dodano: 16-10-2011 12:00
Odsłon: 339

Skomentuj: