Login Hasło
Tylko najświeższe wiadomości
Wiadomości » Rzeszów »

Nowa promocja Rzeszowa na witaczach. Co to QR jest?

Nowa promocja Rzeszowa na witaczach. Co to QR jest?

Co oznaczają tajemne znaki na witaczach przy wjeździe do Rzeszowa? Że Stolica Innowacji postanowiła być na czasie i wykorzystać nowe technologie do promocji miasta. I to za niewielkie pieniądze
To nie dzieło szalonego grafika, tylko komputera. I nie jest to nowe logo miasta, ale nowoczesny kod - alfanumeryczny, dwuwymiarowy kod kreskowy: QR Code (Quick Responde Code). Co najważniejsze - kod QR to w Polsce wciąż jeszcze nowinka, która dopiero zyskuje popularność. Rzeszowscy urzędnicy chcieli zaskoczyć mieszkańców innowacyjną kampanią promocyjną w związku z pojawieniem się oficjalnej strony Rzeszowa na portalu społecznościowym Facebook.

Co to jest QR? Dwuwymiarowy fotokod został opracowany w 1994 r. w Japonii. Tam jest najbardziej rozpowszechniony. Dopiero ostatnio zaczęła rosnąć jego popularność również w USA, zwłaszcza w kampaniach reklamowych. Kody QR doskonale się do tego celu nadają, bo wzbudzają zainteresowanie swoją formą.

Kody QR, o wymiarach 1,2 na 1,2 m, zostały umieszczone na czterech witaczach stojących na wjazdach do Rzeszowa: na ul. Warszawskiej, Krakowskiej, Lubelskiej i Lwowskiej. Koszt tej promocji jest nikły: - 1800 zł to jedyny wydatek, jaki poniosło miasto. To zapłata za wydrukowanie i naklejenie kodów na witacze. Kody generuje się za darmo, zrobiła to dla nas firma Fabryka e-biznesu, która prowadzi miejską stronę na Facebooku - informuje Katarzyna Pawlak z biura prasowego Urzędu Miasta Rzeszowa.

Jak to działa? Należy zeskanować taki kod za pomocą smartfona, wyposażonego w aparat fotograficzny oraz prostą aplikację, którą można za darmo pobrać z internetu niemal dla wszystkich modeli telefonów. - Po zeskanowaniu użytkownik zostaje przekierowany prosto na nasze konto w portalu Facebook, a tam już czeka na niego garść najświeższych informacji z miasta - mówi Marzena Furtak-Żebracka, dyrektorka Wydziału Promocji i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Miasta Rzeszowa.

Autorski pomysł urzędników miejskich na innowacyjną promocję Rzeszowa bazuje głównie na zaintrygowaniu mieszkańców - takie jest założenie kampanii. Jej grupa docelowa, biorąc pod uwagę polskie realia, jest na razie dość wąska. Promocja skierowana jest głównie do ludzi młodych, których interesują nowinki technologiczne i związane z nimi gadżety. Liczba osób w naszym kraju posiadających nowoczesne telefony z mobilnym dostępem do internetu jest na razie wciąż niewielka. Z całą pewnością jednak rozwiązanie jest przyszłościowe, bo liczba osób korzystających z takich rozwiązań będzie systematycznie rosła.

Dodatkowym utrudnieniem korzystania z kodów jest umieszczenie ich na witaczach, w miejscach, gdzie zatrzymać się na dłużej można, tylko stojąc w korku. Zeskanowanie tego kodu za pomocą komórki, w trakcie jazdy samochodem jest mało prawdopodobne, a w przypadku kierowcy auta - wręcz niebezpieczne.

- To dopiero początek kampanii, jej pierwszy etap. Promocja miasta za pomocą QR kodu będzie miała miejsce także w internecie, w ogólnopolskiej prasie, a także na nośnikach outdoorowych w Rzeszowie - informuje miasto. Już w przyszłym tygodniu miejski kod QR pojawi się na stronie Gazeta.pl. - Kody będą też pojawiać się na plakatach informujących o miejskich imprezach, np. o sylwestrze. Po zeskanowaniu kodu zostaniemy przeniesieni na Facebook, od razu na zakładkę informującą o tej właśnie imprezie - wyjaśnia Katarzyna Pawlak.

O dalszych planach związanych z kampanią miasto milczy, chce bowiem nadal działać przez zaskoczenie.

Rzeszów posiada oficjalne konto na Facebooku zaledwie od kilku tygodni. Na stronie www.facebook.com/Rzeszow.stolica.innowacji codziennie zamieszczane są informacje o wydarzeniach, także o imprezach kulturalnych i sportowych. W serwisie są również informacje nt. inwestycji, innowacji w mieście oraz sylwetki sławnych rzeszowian. Użytkownicy mogą ponadto liczyć na liczne konkursy z nagrodami organizowane na profilu.



Wykorzystanie kodów QR na świecie

- Muzyczne puszki - na każdej puszce Coca-Coli jest nadrukowany QR kod, który przenosi użytkownika do portalu Coke Soud Up, gdzie można słuchać wybranej przez użytkownika muzyki. Projekt wystartował już w Europie Zachodniej.

- Zakodowana "Czysta krew" - pojawiające się w telewizji HBO kody przenosiły użytkowników do ekskluzywnego trailera 3. części serialu o wampirach.

- Przepis na pizzę - sieć Pizza Express wykorzystała QR kody na ulotkach, dzięki nim można zamówić pizzę do domu. Kody QR wprowadziła także do swojego menu w restauracjach. Jeżeli komuś pizza smakowała, po zeskanowaniu QR kodu, można było otrzymać przepis.

- Zakupy przez QR - najbardziej ekstremalnym przykładem wykorzystania QR kodów jest uruchomienie przez sieć koreańskich marketów Tesco wirtualnych sklepów. Na całej długości peronów metra rozwieszono billboardy z produktami, przy każdym umieszczono QR kod. Oczekujący na pociąg pasażerowie, skanują wybrane produkty, które lądują w ich wirtualnym koszyku. Tego samego dnia w ich mieszkaniu pojawia się kurier z zakupionymi wirtualnie produktami.

Zobacz:




Źródło: Gazeta Wyborcza Rzeszów
http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34962,10487126,Nowa_promocja_Rzeszowa_na_witaczach__Co_to_QR_jest_.html
Dodano: 18-10-2011 12:00
Odsłon: 474

Skomentuj: