Login Hasło
Tylko najświeższe wiadomości
Wiadomości » Płock »

Skomentuj:

Tagi: skomentuj

Skomentuj:

Wyborcza.biz w komórce
Lotnisko w podwarszawskim Modlinie (dzielnica Nowego Dworu Maz.) to pierwszy nowy port cywilny, który powstał po 1989 roku. Udało się go uruchomić, mimo że na świecie branżę lotniczą dotyka kryzys. W Polsce lotniska wciąż jednak notują wzrosty liczby podróżnych.

Za przebudowę dawnego wojskowego portu wojskowego trzeba było zapłacić 380 mln zł, z czego 70 mln zł pochłonęła budowa terminalu, a ponad 100 mln zł remont pasa startowego.

O budowie lotniska w Modlinie mówiło się już od ponad 20 lat. W 1991 roku wmurowano tam nawet kamień węgielny. Wtedy nic z tego wyszło. Do pomysłu powrócono, gdy w Polsce pojawił się boom na tanie latanie. W ukończeniu portu pomogło Euro 2012. Wprawdzie w czasie mistrzostw lotnisko nie było wykorzystywane, ale zostało wpisane na listę inwestycji przydatnych w trakcie mistrzostw. Dzięki temu w czasie budowy projekt skorzystał z szybszych procedur. Udało się też zdobyć 180 mln zł dotacji unijnej.

Z portu na razie będą korzystać dwie tanie linie lotnicze - Ryanair i Wizz Air.

Obaj przewoźnicy oferują przeloty do blisko 20 miast w Europie. - Teraz rozmawiamy z biurami podróży w sprawie uruchomienia lotów czarterowych - mówi Piotr Okienczyc, prezes portu. Modlin ma tę przewagę nad warszawskim Okęciem, że może działać przez całą dobę, także w nocy.

Do lotniska położonego ok. 40 km na północ od Warszawy można dojechać krajową siódemką, czyli trasą Warszawa - Gdańsk. W weekend przy skręcie w pobliżu mostu na Wiśle wreszcie stanęły drogowskazy kierujące do lotniska. Do końca lipca parking przy lotnisku jest darmowy. Za kilka lat pod terminal ma prowadzić linia kolejowa. Na razie w drodze z Warszawy trzeba jechać z przesiadką - najpierw pociągiem Kolei Mazowieckich z Dworca Centralnego lub Gdańskiego do stacji PKP Modlin, skąd do lotniska kursują wahadłowe autobusy do lotniska. Są także bezpośrednie kursy autobusowe do centrum Warszawy, ale znacznie droższe.

W ostatnich latach o własnych lotniskach marzyło także wiele innych miast, np. Kielce, Opole, Radom i Białystok. Prędko jednak stamtąd samoloty nie wystartują.

- Kiedy zaczęły walczyć o środki unijne, Komisja Europejska uznała, że w większości przypadków ich budowa nie ma uzasadnienia ekonomicznego. W przypadku Białegostoku wybrano lokalizację w konflikcie z przyrodą. Z tego miasta dość szybko będzie można dotrzeć właśnie do Modlina, zwłaszcza po ukończeniu trasy ekspresowej S8 - mówi Janusz Piechociński, zastępca szefa sejmowej komisji infrastruktury.

Środki na budowę lotniska udało się zgromadzić Lublinowi. Budowane tuż pod miastem, w Świdniku lotnisko pasażerskie ma być ukończone jesienią. Pierwsze samoloty linii Wizz Air wystartują z Lublina przed Bożym Narodzeniem. Wtedy będziemy mieli 13 portów z regularnym ruchem pasażerskim. Mniejsze lotnisko cywilne ma niebawem powstać także w Gdyni. Na razie będzie obsługiwać maszyny prywatne i loty cargo. O przywróceniu rejsów pasażerskich mniejszymi maszynami myślą także w porcie Szczytno-Szymany na Mazurach.


Źródło:
http://plock.gazeta.pl/plock/1,35710,12131869,Modlin_juz_wystartowal__mamy_blizej_do_lotniska.html
Dodano: 17-07-2012 14:00
Odsłon: 933

Skomentuj: