Login Hasło
Tylko najświeższe wiadomości
Wiadomości » Wrocław »

Przetarg na drogi w partnerstwie publiczno-prywatnym

Przetarg na drogi w partnerstwie publiczno-prywatnym

Urząd marszałkowski rozpisał w środę przetarg na pierwszy odcinek remontu drogi w partnerstwie publiczno-prywatnym. We wrześniu okaże się, czy pilotażowy program wypalił. - Jeśli tak będzie, programem zostanie objętych 2000 km dróg, które przez 12 lat będą utrzymane w doskonałym stanie - zapowiada Rafał Jurkowlaniec, marszałek województwa.
Prywatne przedsiębiorstwa mają na własny koszt remontować drogi, a później przez 12 lat zajmować się ich utrzymaniem - łataniem dziur, odśnieżaniem i utrzymaniem poboczy. W zamian za to będą co kwartał otrzymywać stałe wynagrodzenie.

Dlaczego urząd marszałkowski liczy, że dzięki formule partnerstwa publiczno-prywatnego stan dróg w regionie znacznie się poprawi? Bo jeśli okaże się, że droga jest dziurawa, a przedsiębiorca w ciągu tygodnia jej nie wyremontuje, urząd przestanie płacić. - Dlatego firmom tym powinno zależeć, by remontować drogi nawet ponad obowiązujące standardy po to, by nie dokładać do ich łatania - tłumaczy Rafał Jurkowlaniec, marszałek województwa.

Tyle teoria. W praktyce nie wiadomo na razie, czy na Dolnym Śląsku znajdą się firmy, które chciałyby wejść w taką współpracę z urzędem marszałkowskim. - Zakładamy, że zainteresowanie jest. Wiele firm dopytuje nas już teraz, kiedy ten program wreszcie ruszy - mówi Jurkowlaniec.

Pilotaż programu ma zakończyć się wraz z podpisaniem umowy między urzędem marszałkowskim a wykonawcą. Jeśli tak się stanie, we wrześniu zostaną przygotowane kolejne odcinki dróg wojewódzkich do przetargu na ich remont i utrzymanie. W sumie - aż 2 tys. km z ponad 2,3 km dróg, które są pod zarządem marszałka.

Na razie nie wiadomo, na ile i jak długich odcinków zostaną podzielone i wystawione w przetargu. Pewne za to jest, że opłaty za ich remont i utrzymanie będą różniły się w zależności od ich kategorii. W przypadku terenów górskich, gdzie trzeba je odśnieżać częściej niż na terenach nizinnych, opłaty dla firm wygrywających przetargi mają być wyższe.

- To projekt nowatorski w Polsce. Oczy marszałków wielu województw są teraz zwrócone na nas. Wszyscy zastanawiają się, czy nam się uda. Jeśli tak się stanie, dla naszych dróg będzie to oznaczać zupełnie nową jakość, a dla firm stabilizację finansową na całe lata - mówi Rafał Jurkowlaniec.


Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław
http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,10094642,Przetarg_na_drogi_w_partnerstwie_publiczno_prywatnym.html
Dodano: 10-08-2011 13:41
Odsłon: 193

Skomentuj: