Wiadomości » Szczecin »
Silesia daje podwójnie. Dwie firmy na tym samym terenie
Silesia daje podwójnie. Dwie firmy na tym samym terenie
TF Silesia ogłosiła, że będzie wspierać Konsorcjum PN System w budowie fabryki prefabrykatów do budowy tunelu z Danii do Niemiec. Ale teren, na którym miałby stanąć zakład, wydzierżawiła komu innemuO podpisaniu listu intencyjnego ze szczecińskim konsorcjum PN System Towarzystwo Finansowe Silesia poinformowała "Gazetę" w poniedziałek. Konsorcjum zamierza wystartować w przetargu na budowę fabryki dostarczającej wielogabarytowe elementy żelbetowe niezbędne do budowy tunelu łączącego Danię z Niemcami. Silesia oświadczyła, że w przypadku wygranej podejmie z PN System "wspólne działania mające na celu utworzenie i zorganizowanie na terenie byłej Stoczni Szczecińskiej zakładu". To Silesia jest właścicielem postoczniowych terenów.
Przedstawiciele PN System, z którymi wczoraj rozmawialiśmy, podkreślają, że pod zakład produkcyjny niezbędna jest pochylnia Wulkan i przyległe tereny. Tego właśnie obszaru dotyczy list intencyjny. Tylko że w tym samym dniu (26 lipca) ten sam teren TF Silesia wydzierżawiła na 10 lat (z możliwością wykupu po roku) katowickiej spółce Kraftport. Zdaniem TF Silesia Kraftport ma w tym miejscu remontować i budować statki. Umowa wywołuje kontrowersje, bo spółka dopiero rozpoczyna działalność - została zarejestrowana dopiero trzy dni po podpisaniu umowy dzierżawy. Jej kapitał zakładowy to tylko 5 tys. zł. Zarząd firmy i właściciel, którym jest śląski przedsiębiorca, nie mają doświadczenia w branży stoczniowej.
Dlaczego Silesia ten sam teren obiecuje dwóm firmom? Prezes Silesii w przesłanym do redakcji oświadczeniu odpowiada: "W przypadku wygrania przetargu przez konsorcjum PN System firma Kraftport zobowiązana jest do współpracy z PN System na wyżej wymienionym terenie. Taka możliwość została zagwarantowana PN System w umowie, którą TF Silesia podpisała z firmą Kraftport. Mamy świadomość, że potencjalna wygrana konsorcjum i skala ewentualnego projektu sprawi, że duża aktywność w stoczni będzie temu projektowi podporządkowana".
Konsorcjum PN System tworzą trzy szczecińskie firmy: biuro projektowe Marcon - należące do Jerzego Piskorza-Nałęckiego (wieloletniego projektanta statków w Stoczni Szczecińskiej), przedsiębiorstwo Intop zajmujące się budową i remontami wiaduktów oraz biuro projektowe konstrukcji technologicznych CAD Projekt.
- Razem z nami w jednym konsorcjum ma jeszcze wystartować duża firma europejska. Nazwy na razie nie zdradzę - mówi "Gazecie" Jerzy Piskorz-Nałęcki.
Przetarg na budowę fabryki i dostarczanie wielogabarytowych żelbetowych elementów tunelu (o długości ok. 217 m) ogłoszony może zostać we wrześniu.
- Startujący będą mieli pół roku na przygotowanie oferty - mówi Jerzy Piskorz-Nałęcki. - Kontrakt zawierany byłby w przyszłym roku.
Tunel, który ma połączyć niemiecką wyspę Fehmarn i duńską Lolland, oddany ma być do użytku w 2020 r. To gigantyczne przedsięwzięcie. Wartość całego kontraktu wynosi ponad 5 mld euro. Operatorem jest duńska, państwowa firma Femern AS. 25 maja tego roku zarząd tej firmy zarekomendował duńskiemu ministerstwu transportu, że produkcja elementów do budowy tunelu powinna odbywać się w duńskim mieście portowym Rodbyhavn na wyspie Lolland. Przemawiają za tym względy logistyczne: łatwy transport i dobry nadzór.
- To tylko rekomendacja - nie zraża się Jerzy Piskorz-Nałęcki. - Na to przedsięwzięcie musi być ogłoszony przetarg i my w nim startujemy. Tereny stoczni tylko trzeba przystosować, do naszych potrzeb, to obszar przemysłowy. Na wyspie Lolland zakład trzeba będzie wznosić od podstaw.
Konsul honorowy Danii mec. Andrzej Preiss podkreśla: - Rekomendację wydała firma państwowa, na zamówienie rządu duńskiego. Oczywiście nie jest ona wiążąca, ale wydaje się normalną koleją losu, że zostanie zaakceptowana.
Femern analizował 20 lokalizacji pod budowę fabryki - m.in Kopenhagę w Danii, Malmoe w Szwecji, Lubekę i Rostok w Niemczech oraz Gdańsk, Świnoujście i Szczecin.
Komentarz
Ani umową z Kraftportem, ani listem intencyjnym z PN System państwowa Silesia nie podejmuje sensownych działań zmierzających do przywrócenia działalności przemysłowej na postoczniowych terenach. Prezes Towarzystwa podejmuje zaskakujące i niezrozumiałe decyzje. Jak w tym samym czasie ten sam teren można obiecać dwóm firmom? To nie zwiększa rangi przedsięwzięcia pt. "Budujemy fabrykę prefabrykatów w Szczecinie", tylko tę rangę obniża. W przesłanym w poniedziałek "Gazecie" komunikacie prezes Silesii Wojciech Bańkowski oświadczył, że jeżeli tylko Konsorcjum PN System uda się pozyskać zlecenie, to tereny byłej stoczni otrzymają potężny zastrzyk kapitału inwestycyjnego. Tylko że trudno będzie zrobić ten zastrzyk, jeżeli to Kraftport jest dzierżawcą, a za rok może być właścicielem gruntów, na których miałaby stanąć fabryka.
Jolanta Kowalewska
Źródło: Gazeta Wyborcza Szczecin
http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1,34959,10098325,Silesia_daje_podwojnie__Dwie_firmy_na_tym_samym_terenie.htmlDodano: 11-08-2011 12:00Odsłon: 273
Dodano: 11-08-2011 12:00
Odsłon: 273