Login Hasło
Tylko najświeższe wiadomości
Wiadomości » Szczecin »

Przystanek na pl. Zwycięstwa. Wariant drogi, ale dobry

Przystanek na pl. Zwycięstwa. Wariant drogi, ale dobry

Szczecińscy radni zarekomendują prezydentowi najdroższy wariant zmian komunikacyjnych w okolicy kościoła garnizonowego. Obok przystanku tramwajowego ma powstać także autobusowy. Będzie też miejsce na buspasy i ścieżki rowerowe.
Na pomysł utworzenia nowego przystanku tramwajowego przy pl. Zwycięstwa wpadł na początku roku młody szczecinianin Paweł Przychodzień. ("Gazeta" pisała o tym kilkakrotnie). Zwrócił on uwagę, że odległość między przystankami na Bramie Portowej i przy pl. Kościuszki jest zbyt duża. Że przydałby się jeszcze jeden - przy kościele garnizonowym, gdzie teraz jest zieleń. Stawałyby na nim tylko tramwaje jadące z Bramy Portowej w kierunku pl. Kościuszki. Chodzi o linie 7, 8 i 9. Żeby go stworzyć, trzeba przesunąć przejście dla pieszych bliżej Empiku.

W czwartek sprawa przystanku po raz drugi stanęła na komisji ds. inicjatyw społecznych. Przedstawiciel miejskiego wydziału gospodarki komunalnej i ochrony środowiska Radosław Tumielewicz zaprezentował trzy warianty projektu utworzenia przystanku. Na zlecenie miasta przygotował je inżynier ruchu i projektant drogowy Maciej Sochanowski.

- W pierwszym wariancie oprócz nowego przystanku zaprojektowane byłyby dwa przejścia dla pieszych wzdłuż torowiska - referował Tumielewicz. - Jedno powstałoby przy skrzyżowaniu z ul. Krzywoustego, kolejne, też przy skrzyżowaniu, dochodziłoby przez jezdnię aż do ul. Wojciecha. Wykonanie takiego projektu kosztowałoby 331 tys. zł.

Drugi wariant jest najbliższy projektowi pomysłodawcy. Z przystanku dla tramwajów jadących w stronę ul. Krzywoustego prowadziłoby przejście dla pieszych na wyspę centralną na początku al. Wojska Polskiego. Z niej można byłoby przejść w stronę salonu Empik lub banku Pekao. Należałoby zlikwidować zebrę na wysokości kina Pionier. Według szacunków zmiany nie kosztowałyby ok. 431 tys. zł.

Czym trzeci wariant różni się od drugiego? Obok przystanku tramwajowego powstałby także ten autobusowy. Byłyby przeniesiony z okolic Medicusa. Dodatkowo, jadąc od strony Bramy Portowej, autobusy miałaby poruszać się po zmodernizowanym torowisku razem z tramwajami. Potem jechałyby specjalnie wyznaczonym buspasem. Pas ruchu dla autobusów powstałby także po drugiej stronie pl. Zwycięstwa. Znalazłoby się także miejsce na ścieżkę rowerową. Koszt takich zmian - ok. 4 mln zł.

- Wariant trzeci w sposób kapitalny obsługuje ruch na ul. Krzywoustego i al. Wojska Polskiego - komentował wicedyrektor ZDiTM Jerzy Barański. - Ta pierwsza ulica przestanie być taką "komunikacyjną pustynią".

Podobnego zdania jest policja. - To projekt warty wdrożenia - mówił Adam Szefler z sekcji ruchu drogowego. - Dla nas najważniejsze jest stworzenie wyspy na al. Wojska Polskiego. Gdyby jej nie było, to ludzie wysiadający z tramwaju pewnie przechodziliby w tym miejscu "na dziko".

Projekt spodobał się także pomysłodawcy stworzenia nowego przystanku i radnym. Ci ostatni zarekomendują prezydentowi Szczecina jego wdrożenie.

Który z wariantów jest najlepszy? Piszcie na listy@szczecin.agora.pl


Źródło: Gazeta Wyborcza Szczecin
http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1,88319,10091871,Przystanek_na_pl__Zwyciestwa__Wariant_drogi__ale_dobry.html
Dodano: 11-08-2011 12:00
Odsłon: 228

Skomentuj: