Login Hasło
Tylko najświeższe wiadomości
Wiadomości » Gorzów Wielkopolski »

Powstaje studium dla estakady kolejowej. Skąd wziąć pieniądze na remont?

Powstaje studium dla estakady kolejowej. Skąd wziąć pieniądze na remont?

PKP PLK jeszcze nie wie, skąd weźmie ponad 100 mln zł na remont zabytkowej estakady w Gorzowie. Wie za to, że dokument, w którym zostaną zapisane najważniejsze założenia planowanego remontu, przygotuje szczecińskie biuro BPK. Studium poznamy w przyszłym roku.
Studium wykonalności dla gorzowskiej estakady kolejowej wykona Biuro Projektowo-Konsultingowe BPK w Szczecinie. Kolejowa spółka PKP PLK zapłaci za dokument 1 mln 15 tys. zł. - Pieniądze na studium będą pochodziły ze środków własnych spółki i funduszu kolejowego - usłyszeliśmy w szczecińskim Centrum Realizacji Inwestycji.

Na studium kolejarze mogli wydać nawet 2,7 mln zł, ale firma BPK zaproponowała, że przygotuje dokument znacznie taniej. Co więcej, w rozstrzygniętym pod koniec czerwca przetargu pojawiły się nawet dwie tańsze propozycje. Te oferty nie spełniały jednak wymogów formalnych i po trwającej kilka tygodni analizie pracownicy szczecińskiego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK SA zdecydowali się na biuro ze Szczecina. W sumie w przetargu wpłynęło 9 ofert, od firm z Polski i Czech oraz konsorcjów z udziałem specjalistów z Hiszpanii czy Wielkiej Brytanii.

Studium wykonalności to dopiero pierwszy krok w kierunku modernizacji estakady. Dokument ma odpowiedzieć, co można zrobić z zabytkową budowlą i ile to będzie kosztowało. Biuro BPK ma przeanalizować obecny stan estakady i przygotować propozycje wariantów modernizacji i wpływ inwestycji na środowisko. Rozpatrywane będą trzy warianty modernizacji. Oferent będzie musiał rozpisać koszty inwestycji w przypadku utrzymania obecnych parametrów, ale nie tylko.

- Rozważane jest podniesienie prędkości do 120 km na godz. dla autobusów szynowych, 100 km na godz. dla pasażerskiego taboru klasycznego i 70 km na godz. dla ruchu towarowego. Obecnie wszystkie pojazdy mogą poruszać się tam z maksymalną prędkością 40 km na godz. Czekamy na podpowiedź, co bardziej się opłaca - dalej prowadzić ruch na jednym torze czy przywrócić na estakadzie ruch dwutorowy - tłumaczy Romana Nakoneczna z PKP PLK SA.

Koszty inwestycji poznamy najwcześniej jesienią przyszłego roku. Zwycięska firma ma przygotować studium do końca października 2012 r.

Kolejarze są przekonani, że remont będzie kosztował ponad 100 mln zł. Nie mają jeszcze źródeł finansowania tej inwestycji. Nieoficjalnie wiadomo jednak, że spółka zarządzająca kolejową infrastrukturą w Polsce liczy na poważne wsparcie modernizacji estakady z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w kolejnej perspektywie finansowej (2014-2020). Nawet na poziomie 50 proc. kosztów realizacji inwestycji.

Estakadę kolejową w Gorzowie zbudowano w latach 1910-1914. Ponad rok temu wpisano ją do rejestru zabytków. Ma ponad 2 km. Jest najdłuższym tego typu obiektem w kraju. Pozwala bezkolizyjnie przeprowadzić ruch kolejowy przez centrum Gorzowa. Ale to niejedyna jej funkcja. Od całego wieku jest już charakterystycznym elementem panoramy miasta. Takim elementem stają się również obecnie kafejki pod niszami. Wiadukt ma burzliwą historię. Przetrwał dwie wojny, a ciężkie czasy dla estakady przypadają na koniec lat 70. ubiegłego wieku. Przez Gorzów z NRD przejeżdżały produkowane dla ZSRR wagony. Dwa pociągi nie mieściły się jednocześnie na estakadzie i zdecydowano o rozsunięciu na zewnątrz osi torów. To naruszyło konstrukcję budowli. Trzeba było rozebrać jeden tor, ale obiekt systematycznie popadał w ruinę. Dziś nawet kolejarze nie mają wątpliwości: potrzebny jest generalny remont estakady. Fakty są nieubłagane. Jeśli modernizacja nie zostanie przeprowadzona w ciągu najbliższych pięciu lat, estakada może zostać zamknięta, co może z kolei spowodować, że pociągi nie wjadą do centrum Gorzowa. Kolejarze otrzymali już od nadzoru budowlanego 10 nakazów wykonania prac remontowych.

Kolej na nowe tory

Obecnie realizowane są dwa duże projekty modernizacji torów kolejowych w okolicach Gorzowa. Na gorzowskim dworcu przebudowywany jest jeden z torów przy peronie 1, budowana jest winda dla niepełnosprawnych. Te prace są częścią modernizacji linii kolejowej nr 203 na odcinku Gorzów-Kostrzyn, która kosztuje 29,5 mln zł. Na odcinku 45 km wymieniana jest nawierzchnia, układy odwodnienia i sygnalizacja świetlna. Po remoncie pociągi pojadą tam 120 km na godz. Są już przymiarki do kontynuacji remontu na odcinku z Gorzowa do Krzyża. W połowie grudnia b.r. znane będzie studium wykonalności dla tej linii. Nad dokumentem pracuje firma Poyry Infra z Krakowa. Równolegle trwa również remont linii nr 367 z Gorzowa do Zbąszynka. Linia zostanie przystosowana do prędkości 100 km na godz. dla szynobusów. Modernizacja kosztuje 26,4 mln zł. Zakończenie wszystkich prac ma nastąpić do końca roku.


Źródło: Gazeta Wyborcza Gorzów
http://gorzow.gazeta.pl/gorzow/1,35211,10121461,Powstaje_studium_dla_estakady_kolejowej__Skad_wziac.html
Dodano: 17-08-2011 13:00
Odsłon: 218

Skomentuj: