Wiadomości » Gospodarka »
Koniec ukrytej reklamy. Product placement od czwartku
Koniec ukrytej reklamy. Product placement od czwartku
W czwartek wejdzie w życie rozporządzenie KRRiT w sprawie oznaczania audycji, w których pojawia się product placement, zaś pod koniec sierpnia - rozporządzenie dotyczące oznaczeń mających chronić dzieci przed szkodliwymi treściamiBohater serialu zachwala w rozmowie samochód, używa telefonu komórkowego z logo jednej z sieci? Od czwartku stacja poinformuje nas, że produkty występują na ekranie nie tak po prostu, lecz w celach marketingowych - taki obowiązek wprowadza do polskiego prawa projekt rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. To z kolei efekt unijnej dyrektywy.
Zgodnie z nowymi przepisami stacja musi oznakować program, w którym zastosowano tzw. lokowanie produktu (albo inaczej product placement). Znaczek graficzny zawierać będzie napis: "Audycja zawiera lokowanie produktu" i pojawi się na początku programu oraz za każdym razem po wznowieniu emisji przerwanej np. blokiem reklamowym. Wyświetlony musi być nie krócej niż przez cztery sekundy, zajmując powierzchnię minimum 5 proc. ekranu. Znak "audycja zawierała lokowanie produktu" ma być wyświetlany także przez cały czas trwania napisów końcowych.
- Rada rozważała wariant, w którym taki znak jest pokazywany przez cały czas trwania programu, ale zrezygnowała z tego. To byłaby przesada: logo stacji, oznaczenia wiekowe i jeszcze lokowanie - mówiła nam przed miesiącem Katarzyna Twardowska, rzeczniczka KRRiT.
W przypadku audycji radiowych, w których zastosowano lokowanie produktu, nadawca zobowiązany będzie do wyemitowania na początku oraz na końcu audycji radiowej komunikatu czytanego przez lektora. Lokowanie produktu jest dopuszczalne wyłącznie w filmach kinowych, filmach lub serialach, audycjach sportowych i rozrywkowych lub w postaci nieodpłatnego udostępnienia towaru lub usługi do wykorzystania w audycji w charakterze rekwizytu lub nagrody. Wyłączone są z tego audycje dla dzieci.
Z kolei 25 sierpnia zacznie obowiązywać rozporządzenie KRRiT w sprawie sposobu sponsorowania audycji. Zgodnie z nim sponsor będzie mógł być wskazany w momencie wznowienia programu po przerwie na reklamę lub telesprzedaż. Według obecnych przepisów w ogóle nie jest to możliwe w czasie trwania audycji. Tak jak obecnie wskazanie sponsora nie będzie mogło mieć charakteru reklamy, a jednorazowa emisja informacji o sponsorze nie będzie mogła być dłuższa niż 8 sekund. W przypadku dwóch sponsorów jest to 16 sekund, a w innych przypadkach - maksymalnie 24 sekundy.
Kolejne rozporządzenie KRRiT wejdzie w życie 28 sierpnia. Dotyczy ono oznaczania audycji nowymi symbolami informującymi o wieku, poniżej którego widzowie nie powinni tych audycji oglądać.
Audycje dla osób powyżej 18. roku życia będą oznaczane czerwonym kwadratem, w którym pojawi się biały klucz (obecnie jest to czerwone kółko). Zielone kółko informujące o audycjach dla wszystkich, także najmłodszych widzów, zostanie zastąpione zielonym kwadratem z uśmiechniętą buźką.
Pozostałe znaki jednoznacznie poinformują o wieku, poniżej którego widz nie powinien danej audycji oglądać; będą to: niebieski kwadrat z cyfrą 7, żółty kwadrat z liczbą 12 oraz pomarańczowy kwadrat z liczbą 16.
Źródło:
http://gospodarka.gazeta.pl/IT/1,69805,10129666,Koniec_ukrytej_reklamy__Product_placement_od_czwartku.htmlDodano: 18-08-2011 12:00Odsłon: 207
Dodano: 18-08-2011 12:00
Odsłon: 207