Login Hasło
Tylko najświeższe wiadomości
Wiadomości » Gorzów Wielkopolski »

MZK: Dobre lwy w barwach Gorzowa wyruszają w miasto

MZK: Dobre lwy w barwach Gorzowa wyruszają w miasto

Przyjechało już pięć nowych autobusów MAN Lion's City. We wrześniu będzie następnych sześć. Dzięki temu Gorzów jest dziś w pierwszej trójce miast z najnowocześniejszą komunikacją autobusową
W zajezdni na Wieprzycach MZK urządziło wczoraj prawdziwy piknik dla mieszkańców. Każdy mógł zasiąść za kierownicą wozów różnych marek i w różnym wieku. Był nawet wysłużony autosan, którego wygląd gorzowianie już chyba zapomnieli. Dojechać można było z centrum miasta starymi, wysłużonymi autobusami. Te znikły już jednak z gorzowskich ulic. Miejska komunikacja wkracza bowiem w nową erę. A raczej wjeżdża, nowymi MAN-ami. Pierwsza piątka już jutro wyjedzie na ulice. Kolejne sześć firma dostarczy we wrześniu. Autobusy miasto mogło kupić w ramach II etapu budowy zintegrowanego systemu komunikacji publicznej, który kosztował ponad 14,6 mln zł. Projekt w połowie był dofinansowany z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Dzięki temu już w maju ustawiono 75 nowych wiat przystankowych w barwach Gorzów Przystań, a w lipcu w autobusach zainstalowano 120 mobilnych automatów do sprzedaży biletów. Teraz do Gorzowa zjeżdżają zamówione wcześniej w wyniku przetargu nowoczesne wozy. To MAN Lion's City.

Po wnętrzu pojazdu oprowadzał Roman Maksymiak, dyr. MZK. - Wszystkie są niskopodłogowe, z pełnym oświetleniem, klimatyzacją, monitoringiem. Jest pięć kamer, np. kamera cofania, ale też kamera z przodu, co jest bardzo ważne w przypadku kolizji. Dla osób niedowidzących jest też powtórzony wyświetlacz na wysokości szyby - wylicza. Dzięki nowym zakupom i wycofaniu starych jelczy, już wszystkie wozy w MZK są niskopodłogowe. - Dziś jesteśmy w pierwszej trójce miast z najnowocześniejszą komunikacją autobusową - dodaje dyr. Maksymiak.

Dotąd MAN dostarczał do Gorzowa autobusy używane, choć również niskopodłogowe i w miarę nowoczesne. Lion's City to już najwyższa półka. - Ten wóz zdobył tytuł Autobus Roku 2005. Jest też podstawą dla najnowszego dziecka naszej fabryki, autobusu hybrydowego, który wyznacza rozwiązania i trendy rozwoju transportu publicznego na najbliższa przyszłość - zachwala dyr. Krzysztof Gawroński z MAN Trucks&Bus. W tych wozach firma wykorzystała swoje doświadczenia z poprzednich typów. I zapewnia, że autobus jest przyjazny dla wszystkich: dla pasażerów, dla środowiska i dla serwisu, bo nie powinien się psuć i jeździć co najmniej 12 lat bez większych usterek.

Pasażerom z pewnością ten "miejski lew" się spodoba. Dyskretna elegancja z przyciemnionymi, dużymi szybami, po bokach barwy i logo Gorzów Przystań. W środku pachnie świeżością. Goście sprawdzają, jak siedzi się w pluszowych fotelach. - Zdziwicie się, ale dokładnie wczoraj jechałem z MZK. Wprawdzie nie autobusem, ale tramwajem - wyznaje prezydent Tadeusz Jędrzejczak. O tramwajach mówi Krystyna Sibińska, przewodnicząca rady miasta. - Moim marzeniem jest taki zintegrowany system komunikacji miejskiej, abyśmy mogli uwolnić centrum Gorzowa od samochodów. Chciałabym, żeby wszyscy mieszkańcy przesiedli się na komunikację miejską. Myślę, że takie wygodne autobusy przekonają ich do tego. Ale to pierwszy krok. Następny to staranie się o pieniądze na rozbudowę linii tramwajowych. Musimy zrobić wszystko, aby w nowym rozdaniu unijnych pieniędzy takie pieniądze się znalazły. Niech będzie Babimost dla Zielonej Góry, a tramwaje dla Gorzowa - apeluje.

Niedawno zakończył prace specjalny zespół powołany przez prezydenta, który oceniał różne warianty rozbudowy linii tramwajowych. Jednak inwestycje nie będą możliwe bez pomocy z zewnątrz. - Potrzebne sa dziesiątki milionów. Jest w tym kamyczek do ogródka LRPO W przypadku np. Grudziądza, Częstochowy i innych miast zdecydowano, że w danym mieście rozwiązuje się duży problem infrastrukturalny. Na wiele, nawet na 20-30 lat. I tam przeznaczano na ten cel co najmniej 100 mln. U nas to było 12 mln zł. Rozdrobnienie tych środków w naszym województwie spowodowało, że nie zrealizowaliśmy wielu celów strategicznych. Przecież nie o to chodzi, żeby dzielić wszystkim po trochu albo "po uważaniu" tylko, aby rozwiązywać ważne problemy. A jakie problemy strategiczne rozwiązuje budowa pływalni w Sulechowie czy odbudowa jakiegoś zamku? W dyskusji nad nowym okresem finansowania będziemy o tym mówili, bo warto. Jeśli będzie nowoczesna sieć tramwajowa i nowoczesne tramwaje, to i komunikacja będzie bardziej ekonomiczna, straty energii mniejsze - tłumaczy prezydent.

Z komunikacji zbiorowej korzysta coraz mniej pasażerów, ale mimo to trzeba w nią inwestować. Niekorzystny trend musi się zmienić. - Mieszkańcy korzystają z własnych samochodów,bo takie jest przyzwyczajenie. Jeszcze kilka lat i do szkoły, czy do pracy wygodniej będzie dojeżdżać autobusami. Tym bardziej jeśli będą nowoczesne, z klimatyzacją i punktualne. Największy problem w Gorzowie to dojazdy do pracy i powroty. Kupiliśmy autobusy specjalnie na potrzeby strefy ekonomicznej, a mimo to znaczna część pracowników fabryk w strefie korzysta ze swoich prywatnych samochodów. Mimo że komunikacja zbiorowa jest i często jest też szybsza - opowiada prezydent Jędrzejczak.


Źródło: Gazeta Wyborcza Gorzów
http://gorzow.gazeta.pl/gorzow/1,35211,10130272,MZK__Dobre_lwy_w_barwach_Gorzowa_wyruszaja_w_miasto.html
Dodano: 18-08-2011 13:00
Odsłon: 181

Skomentuj: