Wiadomości » Gospodarka »
Hewlett-Packard rezygnuje z walki na rynku smartfonów
Hewlett-Packard rezygnuje z walki na rynku smartfonów
Gigant branży IT robi dramatyczny zwrot - rezygnuje z walki na tablety i smartfony. Niewykluczone, że pozbędzie się pecetów. Za to miliardy płaci za oprogramowanieTo jeden z największych zwrotów w 72-letniej historii amerykańskiego koncernu - zaledwie półtora miesiąca po debiucie tabletu TouchPad, HP ogłosił, że rezygnuje z jego produkcji. Decyzja raptowna, ale i debiut rozczarował - niedawno koncern obniżył cenę gadżetu o 100 dol. A jak podawał technologiczny blog AllThings Digital, z 250 tys. tabletów HP, które trafiły do sieci sklepów Best Buy, sprzedało się raptem 27 tys. sztuk.
Na tym trzęsienie ziemi w koncernie się nie kończy, bo HP rezygnuje również z walki na rynku smartfonów. A jeszcze w kwietniu ub. r. wydał 1,2 mld dol. na Palma, legendę telefonów komórkowych.
Leo Apotheker, ściągnięty niedawno na fotel prezesa HP, mówi wprost, że chce też sprzedać lub wydzielić jako osobny biznes cały segment pecetów. Co z jednej strony może zaskakiwać, bo HP najwięcej przychodów notuje właśnie na sprzedaży komputerów osobistych. Ale jednocześnie to najmniej zyskowna gałąź biznesu.
Przypomina to ruch IBM, który w 2004 r. sprzedał dział pecetów chińskiemu Lenovo. A sygnałem, że HP będzie rywalizowało bardziej z IBM niż takimi markami jak Apple czy Google, jest zakup firmy Autonomy, producenta oprogramowania dla korporacji. HP daje zań ponad 10 mld dol., co jest jedną z największych transakcji w historii.
W ostatnim kwartale przychody HP wzrosły do 31,2 mld dol.
Co wobec tego stanie się z webOS, chwalonym - choć w praktyce nieistniejącym szerzej na rynku - systemem operacyjnym? HP sygnalizuje, że chciałoby wykorzystać system webOS w zupełnie nowej dziedzinie - np. autach czy kuchni. Zdaniem HP webOS mógłby zasilać choćby kuchenki - te, obsługiwane wówczas dotykiem, zamiast przycisków mogłyby łączyć się z internetem i ściągać np. przepisy kulinarne. Inny przykład: webOS umożliwiłby takie zaprogramowanie lodówki, by o określonej porze dnia wytworzyła więcej lodu.
Potencjalnym klientem mogłyby być linie lotnicze Virgin America, które rozglądają się za systemem do zarządzania multimediami, a także do zamawiania przez pasażerów dań i napojów z dotykowych ekranów.
Problem w tym, że HP późno włączyło się do gry. Cześć producentów buduje własne systemy do zarządzania. Inni używają specjalnie skrojonych wersji: Windows (Ford w systemie Sync) czy Toyota w EnTune (pozwala zamówić bilety do kina czy stolik w restauracji). W lotnictwie dzięki Panasonic Avionics zadamawia się Android.
- To nie będzie łatwe. Producenci aut nie zmieniają często dostawców oprogramowania, a niektórzy producenci urządzeń kuchennych - jak lodówki czy tostery - nie chcą do nich pakować tak skomplikowanych systemów - uważają analitycy Gartnera.
Źródło:
http://gospodarka.gazeta.pl/IT/1,69805,10137143,Hewlett_Packard_rezygnuje_z_walki_na_rynku_smartfonow.htmlDodano: 19-08-2011 12:00Odsłon: 203
Dodano: 19-08-2011 12:00
Odsłon: 203