Login Hasło
Tylko najświeższe wiadomości
Wiadomości » Wrocław »

Zielona fala dla tramwajów z Gaju do centrum Wrocławia

Zielona fala dla tramwajów z Gaju do centrum Wrocławia

We wrześniu na pierwszych dziesięciu skrzyżowaniach w mieście zacznie działać Inteligentny System Sterowania Ruchem. Tramwaj dostanie tam zawsze zielone światło, zatrzymywać się więc będzie tylko na przystankach. Dzięki temu kursować będzie szybciej
Na początku do systemu podłączone zostaną światła na odcinku od ul. Świeradowskiej do skrzyżowania ul. Piłsudskiego i Zielińskiego. Pierwotnie tramwaje miały tamtędy szybciej kursować już w maju. Tak przynajmniej zakładała umowa zawarta z wykonawcą, firmą Wasko. Okazało się jednak, że termin trzeba wydłużyć, bo, wbrew wcześniejszym planom, nie udało się do kwietnia zakończyć remontu torowiska na ul. Hubskiej i budowy węzła przesiadkowego koło dworca PKS, które znajdują się na trasie do krańcówki na Gaju. Dlatego system na tym odcinku zacznie działać dopiero w przyszłym miesiącu, gdy obie inwestycje będą wreszcie zrealizowane i pojedzie tamtędy tramwaj plus.

Wasko właśnie układa światłowody. By połączyć nimi sygnalizacje tylko na 10 pierwszych skrzyżowaniach, potrzeba aż 20 km kabla. Dodatkowo trzeba zamontować pętle indukcyjne, które wykryją tramwaj zbliżający się do skrzyżowania, by włączyć mu zielone światło. Niedługo rozpocznie się też montaż szaf sterowniczych.

Na skrzyżowaniach będą też czujniki i kamery, z których obraz umożliwi gromadzenie danych o ruchu, wypadkach i korkach.

Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta chce, by system sterowania ruchem zaczął działać już na początku września. Przez miesiąc będzie testowany. - To dla nas nowość, nie ma jeszcze w mieście podobnego rozwiązania, dlatego musimy je sprawdzić - mówi Ewa Mazur, rzeczniczka ZDiUM. - Poza tym system będzie się jakby uczył. Musi przeanalizować informacje, jakie będą do niego wpływać.

System ma usprawnić ruch nie tylko tramwajów, ale też samochodów. Będzie na bieżąco śledzić sytuację na ulicach, np. gdzie tworzą się korki i odpowiednio reagować, by je rozładować, dając stłoczonym samochodom dłużej zielone światło. Potrzebuje jednak czasu na zebranie danych o ruchu.

Do końca października dodatkowo ma się pojawić System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, czyli tablice elektroniczne, na których wyświetlać się będzie realny czas przyjazdu tramwaju czy autobusu. Podobne rozwiązanie wprowadzone zostało np. na rondzie Reagana. Nie działa jednak właściwie, bo system łączności MPK jest niewydolny i ma problem z przesyłaniem danych. ZDiUM zapewnia, że nowy system będzie niezawodny. Tablic będzie ponad sto i pojawią się na 58 największych przystankach, np. pl. Jana Pawła II, Legionów, Orląt Lwowskich i Bema, u zbiegu ul. Kazimierza Wielkiego i Świdnickiej oraz przy Arkadach. - Większość na trasach tramwaju plus, a także tam, gdzie kursują linie 6 oraz 7 i pasażerowie często się przesiadają - mówi Ewa Mazur.

W grudniu systemem sterowania ma być uruchomiony na kolejnych 44 skrzyżowaniach, głównie w centrum. Tramwaje będą miały priorytet np. na ul. Legnickiej, Grodzkiej, Piaskowej, Pomorskiej, Piłsudskiego, Traugutta i pl. Społecznym.

Inteligentny System Sterowania Ruchem, zwany też ITS-em (Intelligent Transport Systems), ma objąć 153 skrzyżowania w mieście. Całość powinna być gotowa do końca przeszłego roku.

Pierwsze skrzyżowania z ITS

* Piłsudskiego/Zielińskiego

* Piłsudskiego/Stawowa

* Borowska/Swobodna,

* Borowska/Dyrekcyjna

* Borowska/Gliniana

* Kamienna/Hubska

* Armii Krajowej/Bardzka

* Bardzka/Krynicka

* Bardzka/Świeradowska

* Świeradowska/Orzechowa


Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław
http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35754,10136381,Zielona_fala_dla_tramwajow_z_Gaju_do_centrum_Wroclawia.html
Dodano: 19-08-2011 12:01
Odsłon: 181

Skomentuj: