Login Hasło
Tylko najświeższe wiadomości
Wiadomości » Trójmiasto »

Mniej opóźnień na lotnisku dzięki nowej drodze

Mniej opóźnień na lotnisku dzięki nowej drodze

Na gdańskim lotnisku działa już droga kołowania - jedna z kluczowych inwestycji potrzebnych na Euro2012. Pierwsze efekty to mniej spóźnień i szybsze starty
Gdyby w trzech słowach określić to, co trzeba zbudować w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy słowa te brzmiały by tak: droga, płyta i terminal. Terminal rośnie jak na drożdżach - gotowa jest już zasadnicza konstrukcja budynku, w środku trwają prace wyposażeniowe i wykończeniowe. Gotowa jest także płyta postojowa przed terminalem, i od lipca korzystają z niej samoloty. Także od lipca gotowy był trzeci element układanki - czyli droga kołowania. Jednak przez długotrwałe odbiory dopiero od czwartku, 25 sierpnia mogą z niej korzystać samoloty.

W praktyce zmiany w organizacji pracy lotniska, które weszły właśnie w życie będą największą rewolucją od czasu jego powstania w 1974 roku. Dotychczas płyty postojowe były połączone z pasem startowym w zasadzie w jednym miejscu - mniej więcej w jego połowie. Tym samym, każdy samolot przed startem musiał wjechać na pas, podkołować do jednego z progów (czyli "końcówek"), zależnie od tego, z której strony wieje wiatr i potem wystartować. Ponieważ na pasie może znajdować się tylko jedna maszyna, podczas tych wszystkich manewrów inne samoloty musiały oczekiwać na płycie postojowej. Teraz samolot dostaje się na odpowiedni próg pasa właśnie drogą kołowania. Starty - o ile akurat zgromadzi się tyle samolotów - mogą odbywać się "jeden za drugim", co znacznie zwiększa przepustowość lotniska. A dzięki temu, że w Gdańsku drogę kołowania i pas startowy połączą aż 4 tzw. drogi szybkiego zejścia (to wyprofilowane zjazdy z pasa, samolot może na nie wjechać z dużą prędkością podczas lądowania), Rębiechowo będzie dysponowało największą przepustowością pojedynczego pasa startowego w Polsce. Dość powiedzieć, że lotnisko Londyn Stansted, wyposażone w podobny układ pasa i dróg kołowania obsługuje rocznie ponad 20 mln pasażerów (dla porównania w zeszłym roku stołeczne Okęcie - 8 mln, a Rębiechowo - 2,2 mln).

Początkowo samoloty będą przez lotnisko jechały slalomem - roboty budowlane przeniosły się z świeżo powstałej drogi kołowania na dotychczasowe połączenie płyty z pasem. Całe zamieszanie skończy się pod koniec grudnia - wtedy cały układ dróg kołowania zostanie oddany do użytku. Łączny koszt budowy nowej drogi wraz z przebudową istniejących połączeń z pasem to 45 mln zł.


Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto
http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/1,49421,10189187,Mniej_opoznien_na_lotnisku_dzieki_nowej_drodze.html
Dodano: 30-08-2011 12:01
Odsłon: 240

Skomentuj: