Wiadomości » Trójmiasto »
Po co stać w korkach? Statkiem do Sobieszewa
Po co stać w korkach? Statkiem do Sobieszewa
Dziesięć przystanków tramwajów wodnych i dwie regularne linie, dwie nowe przystanie jachtowe, przystań kajakowa oraz zmodernizowane nabrzeża. W to inwestuje Gdańsk. Efekty zobaczymy już w przyszłym rokuPołożenie Gdańska nad Motławą, Martwą Wisłą i Wisłą Śmiałą to wielki atut, który - jak dotąd - nie był w pełni wykorzystywany. By to zmienić, w mieście powstaje dziesięć przystanków tramwaju wodnego oraz trzy przystanie - dwie jachtowe i jedna kajakowa.
Czekało na to wielu żeglarzy. - Od kilku lat marina przy ul. Szafarnia pęka w szwach. W sezonie pojawia się u nas średnio 1,5 tys. jednostek, wykorzystana jest maksymalna liczba miejsc. A zanosi się na to, że w przyszłym roku będzie jeszcze ciaśniej. Spodziewamy się, że część kibiców na mecze Euro2012 przypłynie prywatnymi jednostkami - mówi Rafał Grad, kierownik mariny. - Jak widać, budowa przystani jachtowych w Gdańsku, to konieczność.
W porównaniu do mariny znajdującej się przy ul. Szafarnia - nowe przystanie jachtowe będą mniejsze - pomieszczą od 15 do 20 łódek, ale spełniać będą europejskie standardy. Przy obu będą działać bosmanaty z gastronomią oraz z miejscami noclegowymi. Obie zostaną wyposażone w monitoring. Co więcej, przy marinie przy ul. Tamka powstanie plac, na którym możliwe będzie "zimowanie" jednostek. Druga przystań jest budowana przy Siennej Grobli II.
Zmienia się również Żabi Kruk - tu powstaje nowoczesna przystań kajakowa. - Jesteśmy przekonani, że ta infrastruktura zdecydowanie poprawi warunki do uprawiania sportów wodnych - dodaje Grad.
W ramach przedsięwzięć wpisanych do tzw. Programu Ożywiania Dróg Wodnych dostaniemy także dwie linie wodnych tramwajów - kursujących z centrum na Westerplatte i na Wyspę Sobieszewską. W sumie utworzonych zostanie dziesięć przystanków.
Tramwaj wodny to oferta skierowana nie tylko do turystów, którzy chcą zobaczyć Gdańsk "od drugiej strony". - Mamy nadzieję, że tramwaj kursujący na Wyspę Sobieszewską stanie się alternatywą dla jej mieszkańców i zamiast stać w korkach ulicznych będą do śródmieścia dopływać - mówi Magdalena Kuczyńska z Biura Informacji Prasowej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Szczegóły dotyczące rozkładu, cen i statków kursujących na tych liniach poznamy jesienią.
Czy rozwój dróg wodnych nie stanowi zagrożenia dla środowiska? - Nie, pod warunkiem, że jednostki pływające po naszych rzekach nie będą przestarzałe. Te, które lata świetności mają za sobą, mogą przyczyniać się do zanieczyszczania wody, np. poprzez nieszczelne instalacje- mówi Aneta Magnuszewska, specjalista ds. poważnych awarii Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska. - Ale znaczenie ma też podejście ludzi. Jeśli żeglarze będą dbali o czystość, np. usuwając odpadki we wskazanych miejscach, to ożywianie dróg wodnych przyniesie same korzyści.
Przystanki tramwaju wodnego:
• Westerplatte,
• Nabrzeże Barkowe (przy Twierdzy Wisłoujście),
• Wiosny Ludów,
• Targ Rybny,
• Zielony Most,
• Żabi Kruk,
• Sienna Grobla II,
• Tamka,
• Stogi (Gdańsk Górki Zachodnie),
• Narodowe Centrum Żeglarstwa.
Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto
http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/1,49421,10196590,Po_co_stac_w_korkach__Statkiem_do_Sobieszewa.htmlDodano: 30-08-2011 12:01Odsłon: 247
Dodano: 30-08-2011 12:01
Odsłon: 247