Wiadomości » Lublin »
Wycieczka "Gazety". Jak powstaje lotnisko. ZOBACZ FOTO
Wycieczka "Gazety". Jak powstaje lotnisko. ZOBACZ FOTO
Nie było chyba w historii regionu tak olbrzymiej inwestycji: budowa lotniska w Świdniku obejmuje 300 hektarów. W sobotę zabraliśmy naszych czytelników na wycieczkę po terenie, gdzie powstaje międzynarodowy port.Na plac budowy wjechaliśmy drogą na Mełgiew, za obecnym lotniskiem trawiastym. To właśnie na samym środku jezdni swój początek bierze planowany, ponad 2,5-kilomatrowy pas startowy. Ten punkt zaznaczony jest wbitym w asfalt metalowym bolcem otoczonym czerwonym kółkiem.
- Samoloty startują pod wiatr. Na podstawie przeprowadzonych badań wiemy już, że 80 procent z nich będzie starować ze Wschodu na Zachodu. Czyli w linii prostej na komin elektrociepłowni Wrotków - mówi Tadeusz Kozyra, kierownik budowy, który jest naszym przewodnikiem. Jednak za każdym razem kierunek startu będzie uzgadniany z wieżą kontroli lotów.
Sam pas będzie około metr powyżej terenu lotniska. Dlatego zanim wyleje się na nim beton i asfalt trzeba nasypać ponad milion metrów sześciennych piachu. Większość pochodzi z lotniskowych wykopów, ale to za mało, dlatego trochę trzeba było sprowadzić z Bogdanki - wielkie, czarne pryzmy już czekają na swoją kolej. A prace nad pasem startowym trwają. Widać betonowe konstrukcje systemu odwodnienia drogi kołowania. Lada dzień zacznie się betonowanie. Jednak, żeby temu sprostać na terenie budowy, trzeba było postawić... przenośną fabrykę betonu. Z daleka widać potężne, żółte, pionowo ustawione kontenery.
- To niemiecka konstrukcja sprowadzona specjalnie na nasze potrzeby. Próbowaliśmy zaangażować pobliskie betoniarnie, ale nie miały wystarczających możliwości produkcyjnych. Jeśli chcemy zdążyć na czas nie możemy sobie pozwolić na przestoje - opowiada Kozyra.
Niemiecka maszyna jest w stanie wyprodukować dziennie 200 metrów sześciennych betonu. Ma na lotnisku działać trzy tygodnie. Po tym czasie zostanie rozmontowana i przewieziona na inny plac budowy.
Sam pas startowy z wierzchu nie będzie betonowy, ale z masy bitumicznej. Na nią wykonawca daje 30 lat gwarancji. Dla porównania asfalt kładziony na drogach ma z reguły 15-letnią gwarancję.
Tymczasem Szwajcarzy nadzorują chowanie linii energetycznej pod ziemię, a Niemcy zajmują się mieleniem pozostałości po wyciętych drzewach. Później trociny są spalane w elektrociepłowni.
W połowie wycieczki zatrzymaliśmy się w... samym środku planowanego terminala. Jego budowa ma się rozpocząć jesienią. - Będzie miał ponad 11 tys. metrów użytkowych. Co prawda będzie mniejszy niż w pierwszej koncepcji architektów, ale władze lotniska obiecuję, że będzie równie piękny. - W Rzeszowie już nam go zazdroszczą - mówi Kozyra i dodaje, że nie ma najmniejszego problemu, żeby budynek rozbudować. - Po 30 metrów z każdego boku - tłumaczy kierownik.
Stawiane jest już ogrodzenie lotniska. Musi odpowiadać wyśrubowanym normom bezpieczeństwa. - Bo sama płyta to już granica państwa i nie może tam wejść nikt poza odpowiednimi służbami - dodaje Kozyra.
Dla pełnego opisu dodajmy też, że samoloty będą wznosiły się w połowie pasa startowego, a terminal jest tak zaprojektowany, że będzie z niego widać moment odrywania się maszyny od ziemi.
- To imponujące. Długo czekałem na budowę lotniska. Mam w domu zeszyt, w którym zbieram wszystkie wycinki prasowe o lotnisku. Od 1999 roku - podkreślał jeden z uczestników wycieczki.
Natomiast Agnieszka, studentka Politechniki zabrała na wycieczkę notes, dyktafon i aparat. - Chciałabym napisać pracę magisterską o powstaniu lotniska. Dlatego wszystkie parametry techniczne interesują mnie najbardziej - mówi.
Wycieczkę zorganizowaliśmy wspólnie z Portem Lotniczym Lublin, takie wyjazdy będziemy jeszcze powtarzać. Tymczasem PLL zmierza zainstalować kamerę, dzięki której na stronie internetowej lotniska będzie można na bieżąco obserwować postęp prac.
Źródło: Gazeta Wyborcza Lublin
http://lublin.gazeta.pl/lublin/1,88296,10188246,Wycieczka__Gazety___Jak_powstaje_lotnisko__ZOBACZ.htmlDodano: 30-08-2011 14:00Odsłon: 322
Dodano: 30-08-2011 14:00
Odsłon: 322