Login Hasło
Tylko najświeższe wiadomości
Wiadomości » Trójmiasto »

Kolej Metropolitalna. Jest przetarg na Gdańsk Wrzeszcz

Kolej Metropolitalna. Jest przetarg na Gdańsk Wrzeszcz

Nowy peron, wiadukty nad torami, tunel - tak może wyglądać okolica stacji Gdańsk Wrzeszcz po zakończeniu budowy Kolei Metropolitalnej.
Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła przetarg na projekt przebudowy stacji Gdańsk Wrzeszcz, Jest to konieczne, gdyż pilnie potrzebują go przede wszystkim Polskie Linie Kolejowe, które modernizują linię z Trójmiasta do Warszawy. Od pół roku trwają bowiem prace na odcinku od Gdyni do Pruszcza Gdańskiego, ale właśnie z wyłączeniem Wrzeszcza - bo pierwotnie projekt modernizacji stacji nie przewidywał torów Kolei Metropolitalnej.

Ostatecznie uzgodniono, że to właśnie spółka PKM (należąca do pomorskich samorządów) zajmie się nowym projektem.

I właśnie ogłosiła na jego wykonanie przetarg.

- Projekt obejmie całą stację - tory i perony, uwzględniając połączenia Kolei Metropolitalnej zarówno z torami dalekobieżnymi, jak i SKM - mówi Krzysztof Rudziński, prezes PKM S.A.

To spełnienie wcześniejszych deklaracji, wg których cała dokumentacja Kolei Metropolitalnej ma uwzględniać bezkolizyjne połączenia z SKM. W praktyce takie połączenie będzie wymagało estakady w miejscu dzisiejszego peronu Gdańsk Zaspa, oraz tunelu w kształcie litery "S" pod torami dalekobieżnymi pomiędzy stacją we Wrzeszczu, a wiaduktem ul. Kościuszki. I tu pojawia się problem. O ile wybudowanie estakady nie będzie w przyszłości problemem, o tyle trudno znaleźć lepszy moment na budowę tunelu niż nadchodzącą modernizację, kiedy i tak tory zostaną zerwane.

- Cały czas podtrzymujemy swoje zdanie - jeśli w pierwszym przetargu który zostanie rozstrzygnięty jeszcze jesienią, pojawią się oszczędności, zaczniemy poważne rozważać wykonanie połączeń z SKM na Zaspie równocześnie z resztą inwestycji - mówi Rudziński.

Oprócz tego, zgodnie z koncepcją która stanowi podstawę wykonania projektu, we Wrzeszczu pojawi się drugi peron dalekobieżny. Nie będzie przyporządkowania peronów do linii - dalekobieżnej bądź metropolitalnej, tylko do kierunków. Peron położony bliżej al. Grunwaldzkiej obsługiwał będzie pociągi jadące w kierunku Gdańska Gł (maksymalnie 2 na raz), a peron położony bliżej peronu SKM - pociągi jadące do Gdyni, bądź w kierunku Kaszub Koleją Metropolitalną (także 2 na raz).

Budowa Kolei Metropolitalnej ruszy jeszcze w tym roku - dokładnie odcinka od lotniska do linii kolejowej Gdynia - Kościerzyna. Z kolei w połowie przyszłego roku rozpoczną się prace na pozostałym odcinku - od lotniska przez Morenę do Wrzeszcza, łącznie ze wrzeszczańską stacją. Linia będzie w całości dwutorowa i zelektryfikowana. Wszystko ma być gotowe w 2015 roku.

Pozostaje problem odcinka od Osowej do Gdyni - na razie trwają negocjacje pomiędzy władzami województwa, a PLK w sprawie finansowania budowy sieci trakcyjnej oraz dodatkowych przystanków na tym odcinku.


Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto
http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/1,49421,10209608,Kolej_Metropolitalna__Jest_przetarg_na_Gdansk_Wrzeszcz.html
Dodano: 01-09-2011 12:01
Odsłon: 389

Skomentuj: