Login Hasło
Tylko najświeższe wiadomości
Wiadomości » Szczecin »

PŻM zamierza kupić PŻB

PŻM zamierza kupić PŻB

Szczeciński armator jest jedną z dwóch firm, które chcą kupić Polską Żeglugę Bałtycką. Czy dojdzie do transakcji? Wszystko zależy od skarbu państwa, właściciela kołobrzeskiego armatora
- Chcemy uporządkować rynek promowy, to jest nasz cel, bo w żegludze promowej chcemy być aktywni przez wiele następnych lat - powiedział w Polskim Radiu Szczecin Paweł Szynkaruk, dyrektor Polskiej Żeglugi Morskiej, która ma spółkę promową Unity Line.

Akcje PŻB sprzedaje Ministerstwo Skarbu Państwa. To trzecia próba prywatyzacji kołobrzeskiego armatora. Tym razem, oprócz PŻM (formalnie ofertę złożyła należąca do armatora spółka Żegluga Polska SA), chętnym do nabycia PŻB jest zarejestrowana w Warszawie spółka Swedish House.

Minister chce pozbyć się 9,5 mln akcji, z których każda ma nominalną wartość 10 zł (czyli w sumie PŻB można kupić za 95 mln zł). Ministerstwo zastrzega, że 15 proc. akcji należy się załodze, a minimalna liczba akcji, jaka może być kupiona przez inwestora, to 50 proc. plus jedna. Teraz resort podejmie rozmowy z potencjalnymi kupcami. Rozstrzygnięcia można spodziewać się jeszcze w tym roku.

W samej PŻB związkowcy domagają się, by już teraz rozpocząć rozmowy o pakiecie socjalnym i inwestycyjnym. Przedstawiciele załogi chcą o tym rozmawiać z Ministerstwem Skarbu. Resort twierdzi jednak, że to będzie już sprawą inwestora. Sytuację komplikuje fakt, że zdecydowana większość załogi PŻB nie jest na etatach, tylko na kontraktach. "Etatowców" jest tylko 120, z drugiej formy zatrudnienia korzysta ponad 400 pracowników (głównie załogi promów).

PŻB, pod marką Polferries, obsługuje połączenia promowe między Polską i Szwecją z portów w Gdyni i Świnoujściu. Armator ma trzy promy. Jednym z nich jest pływający na trasie Świnoujście - Ystad "Wawel", który czarteruje duński armator DFDS. To właśnie Duńczycy byli najaktywniejsi podczas dwóch dotychczasowych prób sprywatyzowania kołobrzeskiej spółki. Ich oferta nie zadowoliła jednak resortu skarbu.

Na fiasku dotychczasowych prób prywatyzacji zaważyła kiepska kondycja kołobrzeskiego armatora. Ta, po restrukturyzacji, jest już jednak coraz lepsza. W lipcu PŻB odnotował zysk w wysokości 4,1 mln zł, a cały 2011 r. armator ma zakończyć na plusie.

Oprócz promów armator ma też sieć morskich biur podróży, które organizują wyjazdy do Skandynawii.


Źródło: Gazeta Wyborcza Szczecin
http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1,34959,10223615,PZM_zamierza_kupic_PZB.html
Dodano: 03-09-2011 12:00
Odsłon: 321

Skomentuj: